Ibiza

Een donkere lucht hangt boven Ibiza-stad wanneer we op het balkon zitten uit te rusten van de reis. In de bergen waar we op uitkijken zien we onophoudelijk lichtflitsen. Dat belooft wat voor morgen. De volgende ochtend schijnt echter de zon echter en starten we de wandeling bij het vliegveld naar het westen. De volgen een route waarvan we de gps-track op internet hebben gevonden en die ons rond het eiland leidt. Niet helemaal, want voor die afstand zouden we twee weken nodig hebben. We moeten het in de helft van de tijd doen en hebben daarom gekozen voor enkele stukken in het westen, het noorden en het zuiden van het eiland. Als sluitstuk willen we ook Formentera bezoeken, het kleinste Balearische eiland, dat min of meer in Ibiza overgaat. Al is het nog zo'n anderhalf uur varen.

Ibiza spreekt tot onze verbeelding. In de jaren zestig was er een concentratie van hippies uit Nederland. Sindsdien is het eiland altijd voor een belangrijk deel Nederlands gebleven. Het feesteiland trekt nu Nederlandse DJ's aan als Armand van Buren en een hele serie anderen, die optreden in de vele discotheken die het eiland rijk is. Pacha en Amnesia zijn er enkele van, maar er moeten er nog veel meer zijn.

Ibiza Airport - Cala Vadella

We stappen uit de bus bij Ibiza Airport en volgen eerst het pad naast het vliegveld, dat even later de kustlijn naar het westen volgt. We passeren havenplaatsjes waar schuurtjes onderdak bieden aan bootjes van mensen die momenteel niet hier zijn. Vermoedelijk zijn ze hier vooral in de zomer. De kust van Ibiza kent zowel stijle rotsen, zoals in de Algarve, maar ook veel strandjes. Het wandelpad loopt aanvankelijk niet ver weg van de zee. Later wordt het slechter weer en meer bewolkt en kiezen we voor een kortere route, die dwars over het zuidwesten van het eiland gaat. Dat is maar goed ook, want niet veel later basten de buien los. Onze lunch, die we ergens onder een afdak bij een elektriciteitshuisje doorbrengen, verzuipt bijna in de regen. We houden stug vol en tegen het einde van de middag bereiken we Cala Vadella. Hier zijn hotels in aanbouw, waar vanwege de crisis alle activiteiten stil liggen. Ons appartement is niettemin comfortabel. 's Avonds lopen we naar een restaurantje aan de kust waar we onder een begroeid afdakje van ons eten genieten. Vanuit het afdakje vallen echter steeds zwarte puntjes op de tafel. Ze bewegen na de landing. Ons afdak blijkt vol beestjes te zitten.

Cala Vadella - Sant Antoni de Portmany

De volgende dag straalt de hemel uitbundig. Een mooi traject volgt, door bossen, akkers en ommuurde paden. We lopen een stuk door de bossen, maar al vrij snel zien we in de verte Sant Antoni de Portmany liggen. Dat is dan nog zo'n 7 kilometer van ons verwijderd. Maar de drukte begint hier eigenlijk al. We lopen voortdurend in een toeristische omgeving, vol hotels, winkels en vermaaksetablissementen. Het is onderhoudend, maar op den duur begint ook dat saai te worden. Sant Antoni de Portmany kruipt maar langzaam dichterbij, maar dan toch lopen we uiteindelijk de stad binnen. Natuurlijk kunnen we het plein niet missen waar de boot van Columbus in een groot ei is weergegeven. Columbus komen we overigens op wel meer Spaanse eilanden tegen, zowel de Balearische als de Canarische. Het stadje leeft van zijn kust en van zijn uitgaansstraatjes in het centrum. We passeren café's waar Britse toeristen zich heer en meester wanen en die dat ook luidkeels laten blijken. In een klein winkeltje kiezen we voor wat chips en wijn. De eigenaar, een vijftiger, bedankt ons uitvoerig. Hij komt uit Barcelona en was erbij toen de Nederlanders daar in de jaren 60 en 70 de democratie kwamen brengen. Heel erg bedankt! We krijgen onze wijn met een flinke korting mee. Graag gedaan! Enigszins opgelaten maar ook vereerd gaan we verder naar het hostel. Gelukkig weten we op weg daar naartoe  ternauwernood enkele dronken Engelse toeristen te ontwijken.

Sant Antoni - Portinatx

Vanuit Sant Antoni kun je beter niet het wandelpad vervolgen. Want je komt er alleen in onmogelijk kleine dorpjes uit. Fatsoenlijke busverbindingen zijn er evenmin. Dus laten we ons met de bus naar een plek brengen van waaruit we eenvoudig Portinatx kunnen bereiken. De route van vandaag brengt ons weer door afwisselende natuur. Struiken en lage boombegroeiing hebben de overhand. Bijna steeds is er uitzicht op zee, links van ons. De paden zijn goed aangegeven. Toch geeft het vertrouwen dat we het hele pad ook op de GPS hebben staan. Soms geeft die de doorslag bij eventuele twijfel. Soms ook geeft die een van tevoren bedacht alternatief, voor wanneer we het origineel niet aantrekkelijk vinden. Wanneer deze te lang een hoofdweg volgt, bijvoorbeeld. Na verloop van tijd komen we in het prachtige plaatsje Portinatx aan. Ons aan een baai gelegen appartement met uitzicht op zee is overweldigend. Voor de helft van de prijs van een normale hotelovernachting hebben we hier een compleet appartement met dakterras dat uitzicht biedt op een schitterende baai. We zijn er stil van.

Santa Eularia des Riu - Ibiza stad

We nemen de bus dwars over het eiland, van noordoost naar zuidoost. Daar komen we aan in Santa Eularia, een toeristenplaats bij uitstek. Hoewel je het traject hunt afleggen zonder de kustlijn te verlaten, kiezen we voor een alternatief door de bergen bij Cala Longa. En dat zullen we weten ook. Het is flink klimmen, maar dat levert de mooiste uitzichten op. Ook vandaag lopen we door prachtige natuur. Bossen, cactusvelden rond onverwachte baaien, steile klimmen en dan ineens weer zo'n lounge terras. Die hebben we vaker gezien deze week. Kabbelende muziek op een locatie waar je eeuwig zou willen blijven. Maar na een half uurtje wil je toch weer verder. We stijgen honderden trappen op en aan het eind wijst de GPS ons rechtsaf, gelukkig niet verder omhoog. We slingeren verder door het bos en komen na verloop van tijd bij een haventje waar mensen ongekleed druk zijn met hun boten. Wat later lopen we weer in de bewoonde wereld van de stad Ibiza.

Ibiza - Formentera - Ibiza

Er gaan twee soorten boten naar Formentera. Snelle, vanuit de haven, die er in drie kwartier zijn, en langzame, die eerst verschillende strandjes afgaan en dan langzaam en schommelend richting Formentera gaan. We kiezen, zonder ons op dat moment van de keuze bewust te zijn, voor het laatste. Onze boot vertrekt vlakbij ons hotel. Best handig, op zich. Een goedwillende matroos krijgt het echter niet voor elkaar aan te meren. Hij werpt ons een touw toe, waarmee we de boot naar ons kunnen toetrekken. Op Formenterea huren we fietsen, geen scooters, zoals de meesten doen. Met de fietsen rijden we eerst langs de zoutmeren en dan naar het plaatsje San Francisco Javier. Het marktplein doet Afrikaans aan. We lunchen er. Dan trekken we per fiets naar het zuiden. Naar de zogenaamd mooiste stranden van de Balearen, waar naaktrecreatie de norm is. Na een tijdje fietsen gaan we weer terug richting de boot en na een drankje vertrekt deze weer. Onderweg krijgen we een plastic bekertje Sangria aangeboden. Rondje van de reder.

Ibiza-stad

Ibiza is een wonderlijk eiland. een hippie-eiland, waar nog steeds alles mogelijk is. We vallen deze week met onze neus in een Flower-Power feest, waarbij twintigers met gitaren de sfeer van de sixties proberen te herscheppen. 's Avonds zien we schaars geklede dames en uitbundig travesterende mannen in een lange parade voorbij komen. Niets is hier blijkbaar vreemd en dat is prettig. Zoals de proppers die je overal tegenkomt bij een ommetje door de stad. Een keer voorbij lopen is oké, maar een tweede of derde maal is bijna onmogelijk. Dan heb je aan de doorgaans vrouwelijke proppers wel wat uit te leggen. Maar natuurlijk heeft Ibiza-stad ook zijn reguliere toeristische attracties te bieden. Zoals de sfeervolle binnenstad en de kathedraal, die vanuit de verte op de heuvel van de stad zichtbaar is. En de sfeervolle pleintjes waar je eettentjes voor elk-wat-wils kunt vinden.